Változás 50 felett, túl a korlátokon: hogyan írhatod át a szokásokat?

0 hozzászólás

Írta: Dóczi László

2020.05.30.

Nem kifogás a korod – ha ezeket a lépéseket követed, Neked is sikerül majd átlépni a korlátaidat!

A szokások pszichológiai lényege, hogy rendszerbe szervezik a mindennapokat. Szellemünknek lényeges, hogy takarékosan bánjon az energiáival, és mindenféle napi rutin kialakítása támogatja ezt a folyamatot, hiszen ezek automatikusak.

Ez addig rendben van is, amíg egy szokás nem ártalmas, káros…


Az agy nem tesz különbséget. Ugyanúgy „rögzíti” a rossz, mint a jó szokásokat, és mi ugyanúgy követjük a károsakat is, akár évtizedeken át. Szokásaink egyfajta „szokáshurokban” működnek, ezek 4 összetevősök:

  • jel, ami egy kiváltó inger
  • rutin, ami ehhez kapcsolódik
  • jutalmazó érzések
  • jutalmazó eszközök, amelyeket társítunk hozzá.

Változtatni ennek megfelelően tehát sokkal összetettebb folyamat, mint pusztán csak eldönteni, hogy „jó lenne, ha…”

Lépések a szokások megváltoztatásához

Ahhoz, hogy valamin változtatni tudj, ismerned kell azt. Sokaknak nehéz ez a fajta elemzés, de szükséges, mert ez az első, alapozó lépése a rossz szokások elhagyásának, és új, jobb szokások felvételének.

Például… Ha minden este, amikor hazaérsz, ledobod magad a tévé elé, miközben megeszel egy nagy adag „valamit”, amit találsz otthon, és tudod, hogy ez egészségtelen meg haszontalan is, nyilván, változtatni akarsz majd rajta. De mi benne a rossz? Vedd végig pontról pontra! Egyrészt, a szervezet, anyagcsere, emésztőrendszer megterhelése. Másrészt, hogy a tévé előtt fogalmad sincs, mennyit eszel, ott az ember nem érzi a mennyiséget.

Harmadrészt, hogy nem egyszer hasznos időt pazarolsz el a bűvös doboz bámulására, ami semmilyen szinten nem épít.

Ezután jön, hogy elismered, mi vonz ebben: fáradt vagy, és jólesik lehuppanni, jólesik, ha valami eltereli a gondolataidat, ráadásul még éhes is vagy, kell az a „löket”?

Ennek kell ellenpontokat találni: ne várd meg napközben, míg ennyire megéhezel; inkább az ebédlőasztalnál vacsorázz, és közben hallgass zenét, így ugyanis van esélyed felkelni, nem ragadsz bele a székbe…

Mi az, ami a szokás hátterében változatlan? Mi idézi elő, hogy mindig ugyanazt tedd?

Közel azonos az időpont. Mindig munkából érkezel haza. Azonos a környezet, amiben vagy. Az agy energiatakarékos üzemmódja nem fog új opciókat keresni, hanem leköveti azt, ami addig is jellemző volt!

A cél tehát: „átverni” az agyat. Például, a már említett zenével a tévé helyett; ebédlő a fotel helyett; követhetőbb evés a mértéktelen helyett.

Haladj apró lépésekben!

A cél nem az, hogy teljesen más emberré válj, hanem az, hogy a céljaidnak megfelelően át tudd formálni a mindennapjaidat.

Ez csak kis lépésekből tevődhet össze. Sokszor nincs is konkrét cél, ami velejárna, csak annyit érzel, szükséged van a változásra. Hogy ezek a kis lépések beépüljenek, és szokássá váljanak, ahhoz egyébként minimum 21, a teljes új rutin felépítéséhez kb. 90 napra van
szükség, tehát az agyad is azt mondja, ráérsz. Ahhoz, hogy haladni tudj, előzetesen érdemes tervezni: mit, hogyan szeretnél másképp.

És a végére hagytam a legjobb hírt: semmit nem számít az, hogy elmúltál 50 éves!

Ezekkel a lépésekkel, azonosítástól a tervezésig, kortól függetlenül változtatni tudsz a napjaidon. Az 50 felett mindent lehet közösséggel ez is könnyebb lesz!

  • Instagram

    No images found!
    Try some other hashtag or username
  • Hasonló bejegyzések

    0 hozzászólás

    Egy hozzászólás elküldése

    Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük